Neem direct contact op of bekijk ons op LinkedIn | YouTube | Twitter.


Wat voor positiefs brengt deze Corona periode voor recruitment? En 7 andere insights….

Al voelt het bijna ongepast om te midden van al het menselijke leed, ook over de positieve kant en de kansen van deze periode te bloggen, doe ik het toch. We moeten wel, want tijdens deze crisis en ook daarna gaan werving en selectie door. Zij het wel dat ook ons vakgebied een stevige transitie doorgaat.

Persoonlijk, zowel zakelijk als privé, heb ik mensen geprikkeld en uitgedaagd om na te denken en te handelen over hoe zij sterker uit deze unieke situatie kunnen komen. Voor mezelf betekent dat, dat ik minimaal 10.000 stappen gemiddeld per dag wil zetten (al zijn het rondjes in de kamer), gezonder eet, positief en motiverend ben en relevante studieboeken en arbeidsmarktrapporten bijlees. Voor een ander betekent dat misschien een cursus blind typen (zou ik eigenlijk ook moeten doen), cursus Excel of Google Analytics, het leren van programmeren/coderen, de kinderen nieuwe vaardigheden leren of juist beter leren koken. Als we uit deze crisis komen, wil ik er als mens, vader, collega, manager, partner etc. sterker uitkomen.

Of je nu recruiter of recruitment manager bent, arbeidsmarktcommunicatiespecialist of sourcer, hetzelfde geldt ook voor de manier hoe je nu je vak uitoefent. Het is een ongekende tijd met de mogelijkheid of ‘de eis’ om dingen anders te doen. Vanzelfsprekend hebben we het dan over remote recruitment, tot het maken van aannames middels Zoom/Teams/Hangout of Skype (wie had dat een maand geleden gedacht?). En niet te vergeten alle online opleidingen, webinars en events die aangeboden en ontwikkeld worden.

Maar ik zie ook andere dingen gebeuren die ik graag met jullie deel, zoals

  1. Door de extra piek-vraag die ontstaat bij bijv. logistieke- en distributiecentra, e-commerce bedrijven en in de zorg, adopteren zij razendsnel nieuwe geautomatiseerde recruitment technieken en moeten zij daar ook (noodgedwongen) op vertrouwen. Zoals opschalen met A.I., Harver, Online Assessments en andere aangeboden technologieën binnen bijvoorbeeld de marktplaatsen van het recruitmentsysteem. Cold Turkey veranderen omdat het niet anders kan en learning on the job wat wel en niet werkt. De groep die dit nu doet, wordt snel een expert in nieuwe technologie en volume recruitment.
  2. Zorginstellingen en partijen op zoek naar bijv. developers, dataspecialisten en andere schaarse profielen die juist nu opschalen en additionele exposure, werving- en selectiecapaciteit uit de markt halen. Niet alleen om mensen nu te werven -kandidaten zijn best huiverig om over te stappen in deze tijd van onzekerheid-, maar juist om contact te maken met schaars en moeilijk te bereiken arbeidspotentieel. Arbeidspotentieel is veel meer bereid en bereikbaar om nú wel reageren en het gesprek in te gaan. QSXL laat +23% hogere response ratio’s zien.
  3. Vanuit een employer branding en arbeidsmarktcommunicatieperspectief is het niet alleen belangrijk dat je kandidaten informeert over aangepaste procedures en de manier hoe je als bedrijf omgaat met Coronavirus en voor de veiligheid van je medewerkers zorgt. Maar het is ook erg belangrijk om, indien je als werkgever blijft aannemen, dit expliciet maakt op je website. Denk bijv. aan
    • Duiding van de lange termijnplannen van de organisatie.
    • De mate waarin een organisatie wel/niet geraakt wordt door de Coronacrisis. Een statement over de financiële gezondheid van de organisatie. Misschien wel een filmpje van de CFO en CEO die daar iets over zeggen.
    • Verkorten óf geen proeftijd. Of een ‘financiële parachute’ voor mensen die niet door hun proeftijd komen, wanneer de werkgever dit opzegt.

Kandidaten moeten meer dan ooit ervan uit kunnen gaan dat je een betrouwbare werkgever bent die zich aan zijn woord houdt.

  1. Verschillende bureaus zijn nu anti-cyclisch aan het investeren. De Cost per Applicant (CpA) van de niet vitale beroepen in Nederland zijn de afgelopen weken sterk gedaald. Deze periode is een uitgelezen moment om de eigen wervingsaanpak te transformeren (of te experimenteren) richting een programmatic aanpak. Kijk daarvoor op de sites van Onrecruit of Jobboost.io. Maar ook zien we bureaus die nú de transitie maken met de implementatie van Recruitment Marketing Automation, zoals CandidateID of Hubspot. Gebruikmakend van eigen overcapaciteit en die in de markt. Een mooi signaal daarin is de goed lopende opleiding Recruitment Marketing Automation. Ik ga ‘m by the way ook doen…. 😉
  2. Vacatureteksten worden massaal verbeterd en aangepast. Op heel veel wensenlijstjes van managers en recruiters stond dit al een hele tijd. Nu mensen thuis zitten ontstaat er bij veel mensen tijd om de vacatureteksten aan te passen, een vacaturebibliotheek aan te leggen (al dan niet samen met bijv. Recruitment Accelerator) en/of eens rustig de tijd te nemen om doelgroependata te vertalen in de EVP, op de recruitmentsite, in wervingsteksten, brochures en andere wervingsuitingen.
  3. Ondanks dat we hele dagen in een ‘call’ zitten, zijn kleinere online netwerkevents een heerlijk moment om even te relaxten, te leren en te netwerken. Inmiddels heb ik enkele van deze online netwerkevents gehad waarin met een groep vakgenoten even de laatste ervaringen, maar ook kansen worden gedeeld. Met een groepje van 12-16 personen, heeft iedereen 2-3 minuten om even zijn verhaal te vertellen. Een moderator faciliteert het event, zodat iedereen aan de beurt komt en er ook vragen en tips kunnen worden uitgewisseld. Ondanks de noodzakelijke regie, maak je echt connectie. Ook omdat je elkaar via video ziet en natuurlijk ook ‘private’ een chatbericht kan delen 😉. Op normale netwerk events heb je minder de tijd om naar zoveel mensen te luisteren, al geef ik ontmoetingen IRL stiekem wel de voorkeur.
  4. Employer branding via de call….in alle videocalls krijgen we soms een bijzondere inzage in het persoonlijke leven van onze gesprekspartner. De keuken, zolder, studeerkamer, kamer van de kids of de poes die op schoot springt.Een leuke feature in Zoom is het instellen van een professionele corporate background,bijvoorbeeld van het eigen kantoor of met de logo’s van het bedrijf. Natuurlijk kun je ook kiezen voor een strand met bewegende golven (.gif). Heel veel is mogelijk om de calls of webinars extra te ‘employer branden’. 
    NB Stem gebruik van samenwerkings-oplossingen goed af met de security & privacy officer af van je organisatie. Niet alles mag je gebruiken volgens AVG (GDPR) regulering.

Misschien is het meest gebruikte citaat deze dagen ‘never waste a good crisis’. Dat is zeker waar als het gaat om je persoonlijke ontwikkeling. Over enkele maanden zal het recruitmentwereldje er echt anders uitzien. Als je deze periode dan hebt gebruikt om je te onderscheiden, iets nieuws te leren en om sterker uit de crisis te komen, heb je toch nog iets positiefs overgehouden uit een periode met zoveel slecht nieuws.

Blijf gezond en let een beetje op elkaar en jezelf!

Geert-Jan Waasdorp

Wil je op de hoogte blijven, volg ons dan op LinkedIn.