Neem direct contact op of bekijk ons op LinkedIn | YouTube | Twitter.


De 11 essentiële ingrediënten voor succesvol recruitment

Recruiters zijn doeners en soms helpen processen om de recruiter effectiever te laten zijn. Eén ding is echter evident, om recruitment succesvol uit te voeren is het essentieel om er voor te zorgen dat je relatie met de vacaturehouder uitstekend is. Je zal als een tandem samen op moeten trekken. Je hebt daar een aantal ingrediënten voor nodig:

  1. Zorg voor een waar partnership met de vacaturehouder

  2. Verkort de tijd om de vacature in te vullen

  3. Verbeter de kwaliteit van de nieuwe geworven medewerker

  4. Meet en zorg voor Vacaturehouder tevredenheid

  5. Ga verder dan alleen actie-reactie, kijk vooruit en anticipeer op ontwikkelingen binnen de organisatie

  6. Zorg dat je goed weet en begrijpt wat er nodig is

  7. Bepaal duidelijk wat de verwachtingen van alle betrokkenen zijn

  8. Zorg dat wijze van samenwerken duidelijk is, maak afspraken en kom ze na!

  9. Gebruik tijd van vacaturehouders goed, wees efficiënt

  10. Hou vacaturehouder up-to-date mbt de werving en zorg dat je werving regelmatig afstemt

  11. Bewijs recruitment (als vak) een goede dienst door de beste mensen aan te nemen en binnen budget te blijven

~~~~~~
 
Ad 1: Zorg voor een waar partnership met de vacaturehouder

Om een partnership te bereiken moet er wederzijdse waardering en respect zijn, zorg dat je als recruiter begrijpt wat er nodig is en ken je markt, het bedrijf, de afdeling en de doelgroep. En vooral ook de impact die de (nieuwe) rol heeft op het team en de organisatie. Deel informatie met en adviseer de vacaturehouder. Gebruik arbeidsmarktdata (uit Doelgroep Dashboard of uit Wervingsadvies van Recruitment Accelerator) en wordt een "trusted advisor".
 

Ad 2: Verkort de tijd om vacature in te vullen

Een schot voor open doel. Toch zijn er weinig KPI's die zo relevant zijn als deze. Door goed te starten verkort je deze significant. Besef dat een openstaande vacature een enorme impact heeft op het team en de organisatie. Lees ook 100 dagen.
 

Ad 3: Verbeter de kwaliteit van de nieuwe geworven medewerker

Door een goed partnership met de vacaturehouder ben je beter in staat om top kandidaten te identificeren, te werven en te selecteren.
 

Ad 4: Meet en zorg voor Vacaturehouder tevredenheid

Als je relatie met de vacaturehouder goed is en deze tevreden is met recruitment, dan zal de samenwerking significant effectiever zijn en ook tot een positievere "candidate experience' leiden. Welke weer en positief effect zal hebben op het "employer brand". Vraag om feedback van de vacaturehouder na het invullen van de vacature en nogmaals later als de nieuwe medewerker is begonnen.
 

Ad 5: Ga verder dan alleen actie-reactie, kijk vooruit en anticipeer op ontwikkelingen binnen de organisatie

Door een energierijke samenwerking en advies rol praat je over meer dan alleen de openstaande vacature maak ook over de ontwikkelingen binnen het team en een eventuele 'workforce planning'. En bekijk ook de mogelijkheid om alvast een talentpool aan te leggen voor mogelijke toekomstige vacatures.
 

Ad 6: Zorg dat je goed weet en begrijpt wat er nodig is

Maak een afspraak met de vacaturehouder voor een fysieke ontmoeting en accepteer geen oude vacature(tekst). Doe een professionele vacature intake. Gebruik eventueel vooraf of tijdens de afspraak de online vacature intake van Recruitment Accelerator. Aanwezig: Vacaturehouder (must), recruiter (must),  en indien mogelijk ook andere stakeholders, zoals de HR consultant, teamleden en iemand van het management. Doe een professionele vacature intake en gebruik bijvoorbeeld de online vacature intake, zodat je ook doelgroep informatie hebt en een wervingsadvies paraat hebt.
 

Ad 7: Bepaal duidelijk wat de verwachtingen van alle betrokkenen zijn 

Wie doet wat en waar verantwoordelijk voor. Maak het inzichtelijk voor alle betrokkenen. Lees meer hierover in het artikel, ​RACI in recruitmentdat ik eerder heb geschreven.
 

Ad 8 : Zorg dat wijze van samenwerken duidelijk is, maak afspraken en kom ze na!

Klinkt heel makkelijk. Het begint alleen al door duidelijk afspraken te maken wanneer je samen zit om voortgang te bespreken. Doe dat dan ook echt. Maak een agenda van de te bespreken punten. Elke week 15 minuten samenzitten kan al voldoende zijn. Maar doe het dan wel. Leg alle (tussentijdse) afspraken en voortgang vast op papier.
 

Ad 9: Gebruik tijd van vacaturehouders goed, wees efficiënt. 

Om zaken af te stemmen met de vacaturehouder hoef je niet altijd een vergadering in te plannen. Zoek ze op rond het hele uur en kijk of je even een paar minuten tussen afspraken kan gebruiken of loop met ze mee naar hun volgende vergadering. Plan geen onzinnige interviews.
 

Ad 10: Hou vacaturehouder up-to-date mbt de werving en zorg dat je werving regelmatig afstemt.

Hou zeker in het wervingsproces de vacaturehouder op de hoogte van je activiteiten en voortgang. Als ze niets van je horen, loop je de kans dat ze het gevoel krijgen dat er niets gebeurt. Je moet immers eerst zaaien voordat je kandidaten kan oogsten en van dat zaaien merken de vacaturehouders in eerste instantie niets. Zie punt 9 en loop af en toe bij ze langs of stuur ze op gezette termijnen een overzicht van activiteiten & voortgang.
 

Ad 11: Bewijs recruitment (als vak) een goede dienst door de beste mensen aan te nemen en binnen budget te blijven

Ja "duh" zal je zeggen. De recruiter heeft niet altijd de beste reputatie. Vier je successen met je team en maak van de tevreden vacaturehouders en top nieuwe collega's die je hebt binnen gehaald je ambassadeurs. Dat gaat je enorm helpen om succesvol te zijn en de werving leuker en vooral makkelijke te maken. En tja dat budget. Gebruik het verstandig, doe alsof het je eigen geld is... (lees ook 1-10-100)

Succes!!!

Peer Goudsmit
Mede geïnspireerd door Hiretual
Bron plaatje: Flaticon.com 

Wil je op de hoogte blijven, volg ons dan op LinkedIn.