Neem direct contact op of bekijk ons op LinkedIn | YouTube | Twitter.


Recruitment Process Acceleration

RPA dus, weer een mooie afkorting. Vaak staat deze voor Robotic Process Automation. Nu ben ik niet van de robotics. In de recruitment wereld wordt er vaak gesproken over RPO, Recruitment Process Outsourcing. 

RPO & RPA, waar gaat dat eigenlijk over:

  • Robot Process Automation is een manier om technologie in te zetten om de gebruikerservaring van medewerkers en klanten te verbeteren - met als motto: de robot uit de mens halen. Dit houdt in dat handmatige en soms saaie taken worden geautomatiseerd, waardoor medewerkers meer ‘mens’ worden. Die robots zijn dan een soort van ‘virtuele collega’s’. 

  • Recruitment Process Outsouring is een business model waarbij een organisatie (een deel van) haar recruitment activiteiten uitbesteedt aan een gespecialiseerde derde partij. Gedreven door drang naar verbetering in kosten, kwaliteit, efficiency, service en mogelijke voordelen uit schaalbaarheid. 

  • Recruitment Process Acceleration. Nu ben ik zo vrij om deze te combineren tot onze eigen RPA. Een beetje automation en een beetje outsoursing. Nu zijn wij er met onze applicatie absoluut niet op uit om de recruiter te vervangen door een robot of applicatie. De factor mens blijft belangrijk is het recruitment proces. Wij hebben als doel om de kwaliteit van recruitment te verbeteren en dat het hebben van een vacature een positieve ervaring moet zijn voor alle stakeholders. Kortom, Recruitment Process Acceleration. De recruiter blijft de recruiter en zal nog altijd een goede werkrelatie met vacaturehouder en andere stakeholders in de organisatie moeten hebben en houden. Echter, onderdelen van het wervingsproces kunnen altijd beter en zo kan je ook kijken naar de kwaliteit en consistentie van de vacature intake en de vacaturetekst. De automation is in deze het onlineproces waarbij je een door professionals  gemaakte vacature intake doorloopt.  Met de online vacature intake verzamel jij alle relevante informatie over de vacature. Zowel over de rol van de toekomstige medewerker als de factoren die belangrijk zijn voor die doelgroep om bij jou aan boord te stappen.

Tijdens het invullen van de vacature intake worden vragen en antwoorden gecombineerd met relevante doelgroep informatie, zoals beweegmotieven en belangrijke arbeidsvoorwaarden. Dit om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen. De outsourcing in dit geheel is dat de vacaturetekst op basis van deze vacature intake door professionele vacaturetekstschrijvers wordt geschreven. En zo heb je de combinatie van beide in Recruitment Process Acceleration. De kwaliteit is zo gewaarborgd door consistente en kwalitatief hoogwaardige vragen en vacaturetekstschrijvers. Alles snel en gemakkelijk. Na het afronden van de vacature intake ontvang je direct bericht met daarin drie documenten, de briefing van de intake (de vragen en de antwoorden), doelgroepinformatie en het media advies om deze doelgroep optimaal te bereiken. Deze informatie wordt naar een ervaren vacaturetekstschrijver gestuurd om een wervende vacaturetekst schrijven, die je binnen 3 werkdagen ontvangt.  En ondertussen hou je als recruiter de regie en de mens tot mens relatie met vacaturehouder en andere stakeholders. Hoe mooi is dat?!

Peer Goudsmit

Wil je op de hoogte blijven, volg ons dan op LinkedIn.