Neem direct contact op of bekijk ons op LinkedIn | YouTube | Twitter.


3 Must do's voordat je kan beginnen met de werving

Om maar direct met de deur in huis te vallen. Dit zijn de 3 elementen waar je als recruiter direct mee aan de slag gaat op het moment dat je te horen krijgt dat je een nieuwe vacature in je portefeuille hebt. En wel voordat je met de werving begint. Goed voor verwachtingen management van de vacaturehouder, goed voor je reputatie en natuurlijk goed voor het resultaat.

-3    Een goed gesprek met de vacaturehouder
-2    Het schrijven van een wervende vacaturetekst
-1    Het maken van een (media)plan van aanpak
GO
~~~~~

Als een recruiter krijg je steeds meer verantwoordelijkheden en wordt er steeds meer van je verwacht. Ben je strategisch bezig, dan kan er geen management meeting, met onderwerp recruitment op de agenda, doorgaan zonder dat jij aanwezig bent.  Vanuit tactisch/operationeel perspectief  weet jij dat, voor het invullen van vacatures, als de beste hoe je dat moet doen. Als professional zijn er altijd 3 elementen aanwezig om de werving succesvol te lanceren.

-3 

Het gesprek met de vacaturehouder. Je zal altijd een informatief interview hebben met de vacaturehouder om alle ins en outs ("vacature intel") te verzamelen over de rol. Hoe eerder hoe beter. Ook voor een rol die vaker voorkomt ga je toch nog even het gesprek aan te zeker te weten wat de verwachtingen zijn. Vaak gebruik je een Vacature Intake Formulier om alle belangrijke informatie te verzamelen. Top!!

-2 

Als je eenmaal alle relevante informatie verzamelt hebt, heb je de ingrediënten om een goed wervende vacaturetekst te schrijven, met oog voor de zaken die relevant zijn voor de doelgroep en passend bij het brand van de organisatie. Neem er voor al te tijd voor. Het is echt niet gek om daar 1 à 2 uur voor uit te trekken. Een goed (wervend) vacaturetekst schrijven kost tijd, neem die dan ook. NB een goed vacaturetekst heb je ook nodig als je gaar sourcen. De potentiele kandidaat heeft ook op papier een goed aantrekkelijk verhaal nodig over de rol, team en bedrijf. 

-1 

Je kan bijna los. Minstens zo belangrijk is t om nu ook goed na te denken over hoe en waar je gaat werven (en hunten/sourcen). Heb je een plan van aanpak? Waar begin je mee? Vacature plaatsen op eigen intranet en (carriere) website, LinkedIn, Indeed.......? Ga je eigen medewerkers inzetten, sourcen et cetera? Wat doe je wanneer en mochten resultaten tegenvallen, wat zijn dan je vervolgstappen. Maak een (vacature) plan van aanpak. Zet in dit plan, je acties, data en te verwachten resultaten en scenario's. Mocht je aantallen goed kandidaten niet halen, dan is het altijd goed om stappen achter de hand te hebben die je dan kan uitvoeren. Bespreek dit plan met de vacaturehouder en het team en wees duidelijk in wat je van hen verwacht en wat jij gaat brengen. 

GO 

En dan pas kan je los. Lanceer je werving.

~~~~~

NB Mis je de vaardigheid of kan je workload dit er niet bij hebben, gebruik dan (per onderdeel) externe expertise of de handige online oplossing van Recruitment Accelerator. 😉

Peer Goudsmit

Wil je op de hoogte blijven, volg ons dan op LinkedIn.